vrijdag 15 september 2017

Moderne tuinen zijn in

Ze zijn er steeds meer, moderne tuinen bij moderne huizen en zowel bij niet moderne huizen.   Zowel in een strakke vorm als in een organische vorm.   Deze laatste vorm van design is veruit de meest tijdloze van de twee.

tuinarchitect Edward Vlasveld geeft hierbij een aantal voorbeelden van deze twee verschillen.

De moderne tuin is een op zich zelf staand icon geworden in de mondiale wereld van tuinen.   Tuinarchitect Edward Vlasveld geeft hierbij een aantal voorbeelden van de onderlinge verschillen.  Bij het bovenste voorbeeld is een specifieke vorm van moderne tuinen weergegeven, in de vorm van de typisch organische moderne tuin.   Organisch wil niets meer zeggen dat de vormen niet strak en recht verlopen maar met de originele vormen van de natuur.   Dit wil zeggen dat het uiterlijk van een dergelijke moderne tuin qua vormgeving, niet te onderscheiden is van de natuurlijke vormen die men ziet in bijvoorbeeld een bos of een open stuk oernatuur waar mensenhanden nog niet zijn aangeweest, zoals een heidevlakte of een moeras gebied.  

Deze separate vormgeving van moderne tuinen is dan ook direct herkenbaar in het bovenste plaatje.   Het originele en bijzondere van dit Edward Vlasveld moderne tuin project is dat er maar 2 verschillende materialen zijn gebruikt om dit visuele resultaat te behalen.   Het voordeel van minder materialen is, dat het gene wat men wil presenteren veel duidelijker naar voren komt omdat men optisch niet afgeleidt wordt door andere vormgeving of materieel.   In de spirit van moderne tuinen is de slogan  “Less is more”  is hier een vrije vertaling van.

Het zwart/wit project van tuinarchitect Edward Vlasveld wat is afgebeeld betreft een van de moderne tuinen die gemaakt zijn voor een bedrijf.   Dit bedrijf wilde een landmark-achtig moderne tuin project wat de exposure langs de rijksweg moest verhogen in de zin van hun naamsbekendheid, alsmede hun company identity.   Het project heeft een 7-tal maanden geduurd vooral de gemeente toestemming gaf op hun grond een dergelijk design te realiseren.   De grote bomen zijn voor een extra dimensie kaal geschoren en zodoende wederom aangegroeid, zij het in een veel dichter tegen de stam aan groeiende vorm.   Op deze manier lijkt het als of de bomen hoger zijn omdat ze smaller zijn geworden met dezelfde lengte.   Het terrein is hierbij ook golvend gemaakt omdat hiermee men in 1 oogopslag kan zien dat dit moderne tuinen project door mensenhanden is gemaakt, en dus daarmee opvalt.  Dit princiepe wordt ook gebruikt door GTL uit Kassel  www.gtl-landschaftsarchitekten.de
en WAA uit Montreal   www.waa-ap.com

Het overige moderne tuinen project van tuinarchitect Edward Vlasveld (www.ffstyles.eu) ziet men op de gekleurde plattegrond schets waarbij wederom gebruik is gemaakt van de organische kant van moderne tuinen.  Edward heeft gekozen voor een Lavendula invulling van een kleine 1600m2 waarbij het vastgoedobject volledig is omringd door dit gewas.   Dit geeft in de bloeitijd een geweldig effect met zich mee een geur te hebben van Lavendel die continue aanwezig is op het terrein en in het vastgoed.   De atmosfeer in dit moderne tuinen voorbeeld is verder ingevuld door de grote Berkenbomen die uiteindelijk vanuit Duitsland naar belgie getransporteerd zijn, daar ze in de Benelux niet verkrijgbaar zijn.

Tuinbedrijf Flaxfield intoduceert de low-budget tuin.


een low-budget tuin geeft voor de meeste van ons een idee dat de kwaliteit ook van de zelfde aard is en dus geen goed of degelijk product kan zijn.   niets is minder waar verteld Tuinarchitect Edward Vlasveld van tuinbedrijf Flaxfield.  Iedere tuin die op een low-budget wijze is gemaakt, kan evengoed een kwalitatief degelijke tuin zijn als een high-budget project daar het niet de hoeveelheid of vormgeving is, het is de originaliteit van de eenvoud die de beslissende factor is middels het ontwerp van het tuinbedrijf.

“Keep it simple”  is een uitspraak die meer in zich heeft dan men op het eerste
zou denken.  “Less is more”  klopt als een bus mbt het visuele effect.   dat gene wat je wilt laten zien of duidelijk maken valt veel beter op als er rondom minder te zien is.   Op deze manier dwingt het tuinbedrijf de aanschouwer zijn of haar focus te leggen op dat gene wat wel in het zicht is.   En hoe minder er te zien is buiten het te showen object, hoe beter het object op zich opvalt.

Nog veel belangrijker in deze is dat de originaliteit van de eenvoud door het tuinbedrijf ook op een low-budget manier te realiseren is.   En buiten dat ook nog met een degelijke constructie en zo weinig mogelijk arbeid om het te realiseren.   In het voorbeeld hierboven zien we hoe het tuinbedrijf een pakje graszaad van 7,- euro en 4 stenen in een simpel bedje van goedkoop split tot een super succes kan brengen.   Het is makkelijk te maken, met weinig arbeidsuren of dure materialen.   En buiten dat is het totaal niet gevoelig voor regelmatig onderhoud.   Echter het visuele succes is wel degelijk aanwezig vanwege deze originaliteit.   Zie ook werk van Kroitzsch  www.le-kroitzsch.de  en
Enea uit Rapperswill  www.enea.ch


In de bovenste schets zien we ook hoe een twee rijtjes boomjes met een laag vijvertje er tussen en wat bestaand mos uitgesneden in het gras door het uit te vioeren tuinbedrijf wonderen kan doen met zowel het visuele en fysieke resultaat als het door de klant toegelaten en te besteden budget.   De 2 rijen boomples zijn simpelweg beuken spillen die door ieder tuinbedrijf of tuinbedrijven https://nl.wikipedia.org/wiki/Tuinman
 voor 5,- euro per stuk van de hand gaan alsmede zo in het bos als zaailingen geplukt kunnen worden in het vroege voorjaar, omstreeks februarie, maart.   Het vijvertje is simpelweg een rol vijverfolie met daaronder een rand van losse metselstenen onder het vijver folie om een opstaande rand te creeeren, met daar exact bovenop nog een stenen rand om het vijver folie materiaal op z’n plaats te houden.   Gooi hier een beetje water in met wat split op de bodem en klaar is het tuinbedrijf.   De vijver is gemaakt.

Op deze manieren kan in princiepe ieder tuinbedrijf een low-budget product op de makrt zetten als het design maar origineel en kwalitatief goed doordacht is.
meer info mbt low-budget projecten van het tuinbedrijf Flaxfield. (www.ffstyles.eu)